Saragso, Margate: “Otroligt god smak” – restaurangrecension mat

Sargasso, Margate Harbour Arm, Stone Pier, Margate CT9 1AP (01843 229270). Små tallrikar 7-11 pund, stora tallrikar 9-19 pund, desserter 6 pund, viner från 25 pund

Det här är de enklaste rätterna: ett halvdussin oljig kalbassansjovis, i en välpressad teakfärg, liggande i en pöl av djupgrön olivolja, prickade med glittrande droppar av vad som visar sig vara citronsaft. På ytan hände mycket lite för att få det till vårt bord. Några seriöst goda ansjovis, köttiga, salta och kraftfulla exemplar med bestående smakdjup, togs helt enkelt från sin viloplats, lades på och skickades iväg. Men det är så mycket mer som händer här; Något som går in i hjärtat av de bästa restaurangerna. Det är ett uttryck för otroligt god smak. SargassoPå Margate, indränkt i saker.

Det kommer inte att vara allas goda smakidé. Vissa kommer att titta på den hukande röda tegelbyggnaden som han kallar hem och himla med ögonen. De kommer att avfärda denna lågt rankade terrorist från Block som ful som kidnappades av havsväggen längs hamnarmen när han nådde vattnet. Om de har en demografisk sjukdom som samlats i anus och är bekanta med vissa receptfria krämer, kan de gnälla över den hårda, tunna avföringen du bjuds in att sitta på medan du äter vid disken eller vid de höga fönsterborden. Denna allmänna rullning med ögonen kan utvidgas till de monogramade tallrikarna, restaurangens namn blev verklighet i ett blodrött teckensnitt som påminner om futurismen under det sena 60-talet. Joe 90. Och låt oss inte glömma skivspelarens samling av 70-tals jazzpunkvinyler av personer som Idris Muhammad och George Duke, Spelar på den. Skivans omslag visas alltid bakom baren så att du vet exakt vad du lyssnar på medan du äter.

‘Seriöst gott’: Kalabrisk ansjovis. Foto: Sophia Evans / The Observer

Om allt detta inte låter som din kalabasansjovistallrik, kom inte hit. Du behöver inte ta snabbtåget från St Pancras i London, som jag, till en tidig middag. Gå någon annanstans. Allt annat, gå in. Saragossa, som är den andra restaurangen för kocken Ed Wilson och personalen bakom den Brun På Columbia Road i London får de bästa sakerna att se väldigt enkla ut. Menyn, som är uppdelad på ett halvdussin små tallrikar och ett liknande antal större utbud, lyckas perfekt spegla dess kärva strandmiljö.

En del av den, som denna överdådiga ansjovis, äten med den mest våriga surdegen, handlar bara om ingredienser. Glöm inte att torka. Det finns andra som har krävt mer eftertanke. Vispade torskägg, dyster-fondant rosa, rann i täta vändningar över en tjock bit fet rostat bröd. Bortom det finns en välklädd pepparkornsgräsmatta. Ovanför det är ett kokt ägg, som får nå rumstemperatur, men fortfarande med inställningen av en flytande äggula hälld på det när det skärs inuti. Det känns som både seriös uppmärksamhet på detaljer och en enorm behandling för 8 pund.

Buxum: Torskägg på rostat bröd.
Buxum: Torskägg på rostat bröd. Foto: Sophia Evans / The Observer

Från denna fiskiga sida av anteckningsboken kommer en krabbasallad, med finriven vild fänkål, gräslök och andra gröna örter på en tjock damm av sås som tjocknat i brunt krabbkött. Man kan förstås bara stå ute på babordsarmen, och nosa på luften här när tidvattnet avtar; Njut av den kloägande vinden, rik på den salta pong av blottade tång och gamla dieselbåtar. Eller så kan du sitta här, på en hög topp, stirra ut i landskapet och äta dess söta och funkiga uttryck. Glädjen är förstås att man på en resa till Saragasso får en kombination av de två. Lägg till en skål med deras ostron, med tjocka, mjuka skivor vitlök och nävar koriander. Det är sant att de tar med en sked så att du kan avsluta den mogna och nossoppan som om det är en soppa.

Det finns andra fantastiska saker. Eftersom det här är säsongen finns sparris, serverad varm med en glasskiva med citronsmör. Frigital paprika, Pedrons längre italienska kusiner, får lite värme för att hjälpa dem att mjukna och mjukna, sedan klädda med havssalt och chiliflakes. Parmesanpannkakor är krispiga i en pumpastor chunky, med rena smälta ostcentra, serverade varma från stekningen under en polerad mikroalluvium av bästa parmesan. Det är en fingermat, designad av någon som anser att en tallrik ska tömmas. Jag förstår meddelandet. Jag rengör tallriken till detta glittrande monogram.

“Okej, ta med en sked”: ostron i soppa. Foto: Sophia Evans / The Observer

En stor del av vinlistan, som är ett noggrant och spännande urval som i Brawn, finns på glas och i burk. Bakom baren finns en samling sprit, inklusive Aprol Spritz och Front-Branca; Saker du kanske tycker är en bra idé efter några burkar med finare viner. Du är vuxen; Gör dina jäkla val. Det finns också högar med kokböcker, titlar av Nono Mendes, Jose Pizarro och det mest trevliga av allt, Keith Floyd (om Italien). Det är en fråga om god smak om och om igen.

Någonstans i recensionen av en restaurang i Margate lär det finnas några stycken som begrundar en strandstad med rykte om skvaller, som nu genomgår gentrifiering. Detta är en så tydlig punkt att det är värt att förtydliga bortom att säga ja, myntspelen är fortfarande här i framkant, och så är Samtida Turner. Det finns hinkbutiker och ironiska uppfattningar om hink- och asakultur. Och det finns Sargasso, som i juli går från att öppna på torsdag till att öppna på onsdag. Kanske under sommaren kommer de att kunna öppna hela veckan. Jag hoppas.

'Ren smält ost': Parmesan pannkakor
‘Ren smält ost’: Parmesan pannkakor Foto: Sophia Evans / The Observer

Ibland, när jag berättar för folk att jag spelar jazzpiano, säger de till mig att de hatar jazz, som om det är ett tecken på någon form av smart sofistikering och vändning. De ser ofta förvånade ut när jag säger att det är okej. Jag känner verkligen inget behov av att argumentera för saken eller omvända dem. Det är de som förlorar. Deras förlust. Jag känner verkligen likadant för Sargasso. Jag kan förutsäga reaktionerna mot dem som vidgar sina näsborrar för vad de anser vara en hållning. Allt det betyder är att de inte kommer att få äta denna ansjovis eller denna krabbasallad, i den här byggnaden med dessa ljud och detta landskap. På slutet, med en sista smart nick till Margates hink- och spadekultur, finns det mjukglass, med jordgubbs- eller chokladsås och hasselnötter. Detta innebär ett mindre starkt intresse för desserter nära köket här, men efter en sådan underbar måltid kan man förlåta dem.

Nya bett

Saragso är på väg att få en ny granne. Staple, ett oberoende bageri som lanserade sin första utpost i byns tidigare postkontor i Broadsters 2020 innan det expanderade till Westgate-On-Sea förra året, kommer att öppna ytterligare två nästa månad. Den ena är i Ramsgate och den andra är i en byggnad precis intill Zaragoza på armen av Margate Harbor. Menyn, övervakad av kocken och bagaren Stephen Gad, innehåller olika surdegslimpor, deras egen croissant och danska, samt en mängd olika klassiska kakor (staplestores.co.uk).

Clay’s Kitchen, den indiska restaurangen Reading, som utvecklade en skara kunder över hela landet under stängningen för hemleveranser, har lanserat crowdfunding för att samla in pengar till sitt nya hem. Sharat och Nadana Siamala har tagit på sig uthyrningen av en före detta Waterspoon-pub i Cabreshem, och efter att ha samlat in 250 000 pund själva letar de efter samma sak igen för att avsluta jobbet. De erbjuder ett gäng belöningar, inklusive kuponger, matlagningskurser, medlemsklubbprenumerationer och platsuthyrning. Läs mer Här.

Efter 18 år stänger kocken Mark Wilkinson den vördade Michelin-stjärnan Fraiche på Oxstone i Merseyside. Wilkinson, som lagar mat själv, sa att alla befintliga order kommer att hedras men kommer inte längre att släppas. Den sista gudstjänsten äger rum i slutet av september. Då kommer namnet Fraiche att användas för andra projekt (restaurantfraiche.com).

Maila Jay på [email protected] eller följ honom på Twitter @ jayrayner1

Leave a Comment