Recension av praktisk pryl: Obsbot Tiny 4K-webbkamera

Upp och ner, från sida till sida, zooma in och ut – Om du behöver röra dig under onlinekonversationer eller presentationer, kommer den här kompaktkameran att spåra dina rörelser i skarp kvalitetsvideo.

I flera år som teknikjournalist skämtade jag, “Tack och lov att videosamtalen inte tog fart” tillsammans med “Jag har ett ansikte för radio.” Sedan kom Covid och uppkomsten av Zoom, Microsoft Teams och Google Meet. De av oss som aldrig har använt mycket av de inbyggda kamerorna i våra bärbara datorer har plötsligt kommit till dem … och insett att de inte är riktigt bra.

Enter: En rad webbkameror utformade för att sitta överst på skärmen. De erbjuder bättre specifikationer än den inbyggda kameran och de ansluts via USB plug-and-play, så att kamerabilderna bara visas på samma plats som din inbyggda kamera. Du kan till och med enkelt bläddra igenom kamerorna. Den enda utmaningen då är att välja vilken extern webbkamera man ska köpa.

Denna innovativa webbkamera är en ny 4K-version av Obsbot Tiny, en kamera byggd på Gimble, med geststyrning. Den tvåaxlade gimbalen erbjuder mjuka och filmiska rörelser och kameran använder artificiell intelligens för att följa dig när du rör dig. Den tekniska termen är en PTZ-webbkamera: den rör sig, ner och närmar sig för att följa dig. Kliv upp och ner som en ståuppkomiker och kameran följer honom. Du kan göra dina zoompresentationer mer intressanta, ge dina YouTube-videor en professionell touch eller se mer dynamisk ut när du leder en yogaklass online.

Gestkontroll innebär att du kan skapa en L-form med handen för att zooma in och ut. Du kan också hålla en öppen handflata nära ditt ansikte för att låsa eller låsa upp dig själv som mål – ställ in om Obsbot Tiny 4K följer dig eller inte. Det fungerar som dessa smartphones som tar bilden när du ler.

Videokvaliteten är skarp 4K, vilket är den största förbättringen jämfört med föregångaren, och kamerabasen har tvåvägs dubbla mikrofoner med brusreducering.

Bildkredit: Obsbot Tiny 4K används

När du packar upp kameran kommer den i en snygg väska som kommer att visa sig användbar när du använder din bärbara dator på språng. Och det kommer med två kablar. Det finns USB (C till C, men det finns en konverteringsadapter för vanliga A) och även en separat USB-kabel. Anslut den i huvudsak till en USB 3.0-port och du behöver bara en kabel, men om din bärbara dator har USB 2.0 kan du behöva den andra kabeln för att ansluta till en andra USB-port för extra ström. Kamerabasen är magnetisk och fästs i ett fäste som sitter bekvämt ovanpå en bärbar dator eller platt skärm. Kamerabasen är också gängad för användning på ett stativ.

Den har ett synfält på 86°, kan rotera över 150° och luta i 45°. Du styr zoomnivån (upp till 4x) och om du ska använda HDR eller inte för att förbättra kontrasten. Små lampor på framsidan av kamerabasen indikerar i vilken position den är och om den är låst på ett motiv. Sekretessläge är en trevlig funktion: använd handen för att rikta kameran rakt nedåt och video och ljud är avstängda, med lamporna släckta för att bekräfta detta.

När den var ansluten till USB kände min bärbara Windows 11-dator igen kameran omedelbart och den dök upp i kameraappen såväl som i programvara som Zoom. Kameraväxlingsknappen (den som ser ut som att du byter från främre till bakre kamera) låter dig växla mellan dina kameraalternativ.

Både bildkvalitet och ljud var utmärkt. Med en bild såklart bättre i starkt ljus än i svagt ljus. Zoomen var enkel. Lyft din L-formade hand åt sidan av ditt ansikte och kameran flyttas närmare eller längre bort. Den närmar sig automatiskt 2 gånger, gesten går helt enkelt mellan förstoring eller förminskning. Men i inställningarna, som du hittar i den automatiskt installerade Obsbot-appen, gå till kontrollinställningarna för rörelsezoom och du kan välja den förinställda zoomnivån, allt upp till 4 gånger. Kom ihåg: Radiointeriör. Appen ger dig även manuell kontroll av kardan. Du kan nästan tänka dig att använda den för att göra filmer.

För att välja om kameran spårar dig eller är statisk lyfter gesten upp en öppen handflata bredvid ditt ansikte. Det fungerar ganska bra men identifieras inte konsekvent som L. De gröna lamporna på framsidan av kamerabasen blir blå för att indikera att han har lagt märke till en av rörelserna.

Obsbot Tiny 4K med laptop

Bildkredit: Obsbot

Det finns ingen visuell indikator på kameran som talar om för dig om du ska zooma in eller ut. Att titta på din mugg på skärmen fungerar såklart, men om du delar en presentation och inte kan se ditt ansikte så vet du inte säkert vad din zoomnivå är. Men de gröna lamporna under kameran indikerar om den spårar dina rörelser eller inte. Om du har ett bredband med tre gröna lampor så följer det dig. Om du har en smal remsa av ett grönt ljus i mitten så är det inte det. Detta är användbart, eftersom att flytta huvudet bara för att se om det följer ser dumt ut.

Spårningen är smidig och inte för snabb. Och han använder två gångjärn så att när du reser dig från stolen och kliver tillbaka tittar han upp på dig samt följer dig från sida till sida. Mikrofonen beskriver fortfarande bra vad du säger. Den fångar upp ditt tal var som helst i rummet men tar inte upp ljud runt omkring. Tåget som passerade längst ner i min trädgård (öppen bakdörr) spelades knappt in och när min klocka ringde plockade den inte upp mycket av det jag sa där.

Det enda irriterande är att Obsbot är ganska tung, sitter på din skärm. Om du arbetar vid ett skrivbord är det inga problem förrän du ändrar skärmlutningen. Men arbeta med den bärbara datorn i knät och den rör sig lite medan du skriver … tillräckligt för att kameran kan vända sig.

Om du inte har något emot att den är lite mer skrymmande än din genomsnittliga webbkamera, är Obsbot Tiny 4K ett bra köp för alla som gillar att röra på sig medan du ringer videosamtal.

205 lbs obsbot.com

Alternativ

Liten obsbot

Spendera cirka 25 pund mindre om du är nöjd med 1080p Full HD-videokvalitet istället för 4K med HDR. Du får en 90° synfältskamera med spårning av artificiell intelligens, panorering, zoom, tilt och gestkontroll. Men vi skulle säga att det är värt att betala extra för förbättrad videokvalitet.

179 lbs obsbot.com

Logitech BCC950

Logitech tillverkar avancerade PTZ-kameror till konferensrummet som kostar fem gånger så mycket. Detta bisarra alternativ är en 1080p motoriserad kamera med fjärrkontroll men ingen automatisk övervakning. Du styr kameran manuellt. Den har ett synfält på 78°, kan rotera över 180° och luta i 55°.

219 lbs logitech.com

j5skapa 360° webbkamera runt

Ännu en innovativ design med tanken på ett konferensrum. 1080p-kameran kan lutas bakåt så att den är vänd mot taket, då dess ultravidvinkelobjektiv kan ge en 360°-vy och placera vem som helst runt bordet på skärmen på en gång.

105 lbs j5create.com

Registrera dig för ett E&T News-e-postmeddelande för att få fantastiska berättelser som denna i din inkorg varje dag.