Noel Gallagher’s High Flying Birds Review, Glastonbury 2022: The Band That A Recent Oasis could have been

“Vad kommer att hända här nu”, säger Noel Gallagher och rynkar på näsan mot mikrofonen mitt i sitt set och släpper Mike Lynchs energier, “ska jag spela några fler låtar för dig som du inte längtar efter. Wow, det kommer att bli mycket av mycket glada människor med bucket hattar … “

Är det möjligt att handskarna är nere i den världsberömda broderrivaliteten? Efter flera år i den dramatiska svackan, som reducerades till ett enkelriktat slangspel i caps-lock på Twitter, har den senaste säsongen av Gallagher v Gallagher intensifierats avsevärt. Den unge och kvicke fightern Liam har blivit en överraskande succé på duons stadionnivå, eftersom han spelade en veteranhit av stora oashits i sina solosystem (vem visste?). Äldre bror – och en tidigare Glastonberry-keeper från hiphop-hiten – Noel fortsätter samtidigt sin kreativa renässans med High Flying Birds, bara räddad från sitt eget Knebworth genom fair play. Utbrotten av Oasis melodier var mestadels låtar han sjöng på skivan, en samling uppsättningar med medelstora akustiska nära-låtar, men som saknade punchen av “Supersonic” eller “Rock’n’Roll Star”.

The High Flying Birds är (inte av en slump rapphöns) bandet som Oasis kunde ha varit från nyligen. Nedgången för Oasis’s Noughties berodde trots allt till stor del på att Noel delade ut albumfyllda platser till sina bandkamrater. Nu helt tillbaka till chefen för låtskrivande och med utforskande psykologiskt rocktänkande, har han under tolv år producerat tre imponerande och fantasifulla album med galaktisk glam, motorrock och några av de fenomenala saxmekanismer du någonsin sett. Internationell scen.

Slagverksskådespelerskan Charlotte Marionaus berömda skärare är ute igen under “She Teught Me How to Fly”, och hon lägger också till ett solotelefonsamtal till stratosfären “It’s a Beautiful World”. Inte bara jippon, utan egenheter som vittnar om Gallaghers vilja att följa vännen och mentorn Paul Weller till mer utforskande vokalområden. “Fort Knox” är en fascinerande dansrockstorm, “Dancing Black Stars” en psykedelisk groove värdig djungeln. “Holy Mountain” låter, briljant, som Wizzard som täcker Ricky Martins “She Bangs” med en ansiktsvissling. Den första halvan av setet, även om det bara är för Noel, är lätt den mest spännande.

Inte för att Half Oasis inte är ett hjärtevärmande företag. “Du lyckades”, säger Noel när han börjar “sakta” och fältet bryter ut. Han håller brödernas gräl över bältet, han ger upp rock’n’roll-pitchen till Liam och håller fast vid den akustiska sången och skyhöga hymner – “Wonderwall”, “Whatever”, “Stop Crying Your Heart Out”, “Half the Värld”. långt borta”.

“Let the paste start”, skämtar han innan “Titta inte tillbaka argt”, publikens favorit att oroa sig “Hej Jude”. Det är ett klokt och försonande drag; Alla de bästa såpoperorna behöver en karaktärsclash.