“It’s embellished, but it’s a TV show”: Är Chicago nöjd med hur det porträtteras på The Bear? | TV och radio

jag ärBaksidan av huset på Original Beef of Chicagoland är det spänt. antalet platser är begränsat. Pengarna är låga. Räkningarna hopar sig verkligen. Det finns inte tillräckligt med krukor och knivar att gå runt. Mixern fungerar inte. Köttleverantören levererade inte tillräckligt med nötkött.

It’s Bear’s World, den omtalade amerikanska TV-serien som debuterade i somras, kommer äntligen till Storbritannien den 5 oktober på Disney+. Nu kan publiken i Storbritannien följa prövningar och vedermödor av Carmen “Carmi” Barzato, en framgångsrik men orolig ung kock som efter sin brors plötsliga död återvänder hem till Chicago för att driva sin familjs kämpande smörgåsbutik.

Björnens stora dragningskraft är att den påstår sig ge tittarna en inblick i ett restaurangkök. Även om det har gått 20 år sedan Anthony Bourdain publicerade Kitchen Confidential och avslöjade restaurangernas hemligheter – kockens rätter görs oftast av gårdagens rester och hollandaise är en grogrund för salmonella – kvarstår aptiten att veta vad som händer bakom köksluckorna.

I showen arbetar Karmi och hans team, en samling unika personligheter, fångade i ett litet utrymme tillsammans, mot klockan för att få ihop allt genom att öppna tid och ofta ta ut sina frustrationer på varandra.

“Det är en korrekt representation av ett kök”, säger Sarah Misfagel, en bagare i Chicago som har bakat de flesta bröd, kakor och munkar som visas i programmet och pratar med många kockar. “Ja, det är utsmyckat, men det är ett tv-program. Vi strävar alla efter att arbeta i rättvisa kök med betalda sjukdagar och semester, men en show som hade allt det där var inte särskilt spännande.”

Bear hade ett stort inflytande på riktiga restauranger i Chicago. En av säsongens små bågar är Marcus, en blivande konditor, strävan efter att skapa en perfekt chokladkaka. (Björnens skapare inspirerades av pajen på Portillo’s, en populär lokal snabbmatskedja.) När Misfagel och hennes man, Ben Lostbader, öppnade sitt eget kafé, Loaf Lounge, på Chicagos nordvästra sida i augusti, inkluderade de kakan Misfagel gjorde för showen, identifierad På menyn som “björnens chokladkaka”. Nu säljer de 400 skivor i veckan och tar ofta slut.

“Det var jättebra”, säger hon. “Vi har inte särskilt djupa fickor. Björnen var min PR-man.”

Björnen hjälpte även andra restauranger. Chicagoland’s Original Beef specialiserar sig på italienskt nötkött, en signatur Chicago-smörgås som består av tunt skivad kryddad rostbiff och staplad på en seg rulle. Den är ofta toppad med paprika eller en kryddig grönsaksglädje som kallas giardiniera, eller båda, och många Chicagobor föredrar det “våt” eller au jus. Sedan den amerikanska premiären av The Bear, Försäljningen av italienskt nötkött steg i höjden Inte bara i Chicago, utan över hela landet.

Men vissa Chicagobor, som alltid är känsliga för alla antydningar av Hollywoods kustnära svacka, är missnöjda med hur staden skildras på skärmen. The Bear utspelar sig mestadels i området River North – scener spelades in vid Mr. Beef, ett nötköttsställ precis i området – som beskrivs som trångt och oventilerat utan många restauranger, den typ av stadsdel där någon kan skjuta en pistol i området. luft, som en karaktär gör i första avsnittet, utan att väcka uppmärksamhet från polisen.

“[The show] plattar ut staden Chicago och dess bidrag till matscenen på ett sätt som jag inte tror representerar grannskapet eller staden som helhet”, säger Ali Barthwell, infödd i Chicago och författare till “Last Week Tonight with John Oliver .” Den riktiga River North, förklarar Barthwell, det är ett välbärgat område nära stadens centrala affärsdistrikt, fullt av restauranger – vissa med Michelinstjärnor – och hotell som vänder sig till turister, och det finns en tung polisnärvaro. “För att föreslå att människor i det här området i synnerhet har inte sett bräserade korta revben och polenta känns verkligen oprecis.”