Diana Ross Review, Glastonbury 2022: Repetitioner från 1970-talet från en älskad popikon

Paul McCartneys röst kommer tillbaka, allt är förlåtet. I helgens stora sextiotalsproducentparad är Diana Ross’ pipor utan tvekan mer rostiga. “Det finns en stor kraft i beslutsamhet”, förmedlar hon klokt och pratar om hennes kamp för att få sin Thank You-turné och Legends slotshow att äga rum, men också om hennes stora epileptiska spänning.

Motown-drottningen kan dyka upp från vingarna i en uppsjö av bubblor till jubel från “I’m Coming Out” – hon verkar ha materialiserats direkt från en dimension befolkad av glödande snöflingor – men ibland, under de kommande 75 minuterna, låter hon som om hon gör disco-karaoke efter fyra tunga nätter i Shangri-La. “Kedjereaktion”, i synnerhet, är plattare än ett jordskred som drabbade Ian Browns hem.

Effekten är en uppsättning som är en stödgrupp på 100 000 personer som gillar festsång. Det finns fortfarande en magisk smak av att vara i närvaro av en så berömd och övernaturlig popikon, och Glastonberry-massorna i Glastonbury låter den inte fly utan kamp. De hjälper till att bära hennes första last av Supremes-hits – “Baby Love”, “Stop! In The Name Of Love” och “You Can’t Hurry Love” – ​​som kastas bort som en Legends dödsönskemål. De kommer till och med att kompensera för Ross misslyckade försök att starta en enda kod för en delikat soulballad “I’m Still Waiting”. Stjärnan och hennes sånger får all kärlek; Själva föreställningen är av sekundär betydelse.

Tills, det vill säga, Ross utför synden av Cardinal Legends slot och kopplar ihop sitt nya album Tack För svårt för att titta på plånböcker hemma. “Tomorrow” är en livlig discomåltid och titelspåret är en underbar återgång till soulperioden för discot på sjuttiotalet, men det sista vi är här för är reklam, hur söt som helst. “If the World Just Danced” modern tropisk pop antyder att alla våra problem kan lösas med kraftfull conga. Tydligen nere på Club ExxonMobile.

Därifrån ett rop av “Jag känner mig 47 år gammal!” Mitt i “Upside Down”, med säkerhet på första raden som gör sin vanliga dansrutin, och Dolly Partons countrymoment “Ease on Down the Road” för att sätta tillbaka uppsättningen, trots den hemska “Why Do Fools Fall”. Förälskad. “Det är synd att Ross känner att låtar som” Ain’t No Mountain High Enough “och” I Will Survive “är hennes önskade showstoppers, låtar som hon hade hits med men inte helt ägs av henne.” I Will Survive “är till och med separerad i “Billie Jean” och DJ Khaled från “All I Do is Win.” Men hittills har publiken sjungit för sig själva, bara glada över att ha en så spektakulär ledare.