Diana Ross i Glastonbury Review – Disco Diva Exploding A Blast Of Joy Glastonbury 2022

DIana Ross gör ett trevligt inträde i den traditionella “sago”-öppningen på söndagseftermiddagens pyramidscene: hon bär en kimono-klänning med paljetter insvept i vad som ser ut som ett moln av chiffong, bär på huvudet en helt enorm lila fascinator och Sarah I Komma. utanför. Hennes framgång känns som en tydlig slutsats – framgång i sagolådan baserad på en stor bakkatalog laddad med låtar som alla känner till, vilket Ross utan tvekan gör: hon går direkt från I’m Coming Out into My World Is Empty Without You till Baby kärlek. Faktum är att hon har så många hits att hon då och då måste sammanfatta dem i kombinationer: Love Hangover avbryts allvarligt – som alla disco-tråkigheter kan berätta, varar originalet den bästa delen av åtta minuter – och ansluter till Ease on Down the Väg.

För en kvinna med vad som artigt kan kallas ett enormt rykte är hon själva magin mellan låtarna. “Om jag kan röra min kropp så när jag är 48 …” säger hon och rösten sjunker när hon demonstrerar dansgolvets dagar. “Tja”, förtydligar hon, “det är jag att känna 48. “Självklart är hon inte heller en kvinna som missar en försäljningsmöjlighet. För att vara rättvis så låter låtarna hon spelar ganska bra: du kan sjunga Marvin Gaye och Tammy Trells All I Need to Get By till hans titelspår, medan If the World Just Danced erbjuder Diana Ross osannolika sound, tillsammans med en rytm inspirerad av aprobiterna.

Men det här är träffarna som folk kom för – eller åtminstone några av träffarna. Inte tillräckligt många verkar veta att jag fortfarande väntar på att rättfärdiga Singalong – vilket är, om jag ska vara ärlig, deras förlust – och karaktärerna från Mahogany med högre teman visar sig vara en bro för långt för Ross röst. Reverse, å andra sidan, levererar explosionen av legendariska Sunday Square of Joy, med obligatoriska säkerhetsfilmer framför dansscenen, medan Ain’t No Mountain High Enough gör vad I Still Can’t Wait och framkallar ett utbrett utbrott av vrål nöjd.

Hon återvänder – rågmolnet ersatt av en strutsfjäderkappa – för att täcka Gloria Gaynors I Will Survive. Å ena sidan är detta ett märkligt val med tanke på hur många enorma låtar Ross fortfarande har i bakfickan på sin kimonoklänning med paljett: My Old Piano, The Boss, It’s My House, Love Child, Remember Me, You Keep Me Hanging På. Återigen är det omöjligt att argumentera med vilken inverkan det har på publiken, vilket är mer än hysteriskt nog för att motivera dess status som Ross stora final.